Wij zijn verhuisd naar https://cornelisbakkerfoundation.eu

Even geduld alstublieft, u wordt doorverbonden...

Stichting
Cornelis Bakker-Collectie

Rotterdamse Schilders en Tekenaars 1770-1920

Frans Bakker

1871-1944

De tweeling Frans en Bert Bakker waren zoons van Hendrik Bakker en Neeltje Zijdeman. Beiden studeerden aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Frans werkte tijdens zijn studietijd bij decorateur Jannes Jeen Poutsma. Na zijn studie vertrok hij naar Parijs om in de leer te gaan bij het bekende decoratieatelier van Rubé en Chaperon. Terug in Nederland kreeg Frans grote bekendheid met zijn ontwerpen voor een groot aantal praalwagens voor de historische optocht bij gelegenheid van de kroning van Wilhelmina tot koningin in 1898 (ontwerpen in het Stadsarchief Rotterdam).

Frans Bakker werd vooral bekend van zijn decorstukken voor toneel en opera in Rotterdam en in Amsterdam. Hij werkte voor de grootste concert- en schouwburgzalen en met de meest vooraanstaande toneelgezelschappen, zoals Nap de la Mar, Willem Royaarts, de gebroeders Van Lier en de Nederlandse Opera. Verder vervaardigde hij affiches, erebogen, interieurdecoraties (Stadsarchief Rotterdam) en toverde hij voor bedrijven, beurzen, nijverheidstentoonstellingen en studentenlustra zalen en buitenruimten om in een wintertuin, Japanse stad, Romeinse taveerne enzovoort. Als decorateur voelde hij zich miskend, en wilde daarom als schilder werkzaam zijn. Omstreeks 1920 vertrok hij naar Nederlands-Indië, waar hij zich toelegde op het schilderen van Indische landschappen en figuren. Op het eind van zijn leven vestigde hij zich in Den Haag.

Doek Frans Bakker, Rotterdam-Kralingen. Foto Stichting CBC